Taiji, Qigong & lichaamswerk

Tijd: naar keuze

Kostprijs:
Privéles 1 persoon: 49 euro/u
Privéles > 1 persoon - vraag info

Groepslessen: vanaf 12,5 euro/les,
in de vorm van een 10 beurtenkaart

Meditatie

Tijd: ongeveer 1 u
Aparte meditatie is op dit moment enkel mogelijk als privéles.

(Aanrader: In onze workshops Qigong komt meditatie zeker ook ruim aan bod)

Kostprijs:
Privéles 1 persoon - 49 euro/u
Privéles > 1 persoon - vraag info

 

Workshops en
korte lessenreeksen


 

De Innerlijke Bron - Vitaliteit in evenwicht - Taiji & Co

Taiji (Taichi)

Taiji is van oorsprong een oude Chinese "krijgskunst".
Hoewel de huidige externe omstandigheden veranderd zijn, dragen vele mensen het gevolg van dagelijkse spanningen en emoties.

Taiji is gericht op innerlijke ontspanning, vloeiend bewegen en opbouwen van vitaliteit.
Geleidelijk aan wordt de vicieuze vecht/vlucht situatie doorbroken en het evenwicht hersteld.
In vergelijking met Qigong komen bij Taiji coördinatie en geheugen meer aan bod.

De stijl die we beoefenen is Hunyuan Taiji. Kenmerkend zijn de vele vloeiende en cirkelvormige bewegingen, innerlijke intentie en relaxatie.

Qigong

Chinese ontspannings- en vitaliteits-oefeningen vertrekkende vanuit
de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG).
Voor een diepgaande werking worden in een les steeds verschillende benaderingen gecombineerd.

  • fysiek -mentaal
  • zacht - intensief
  • dynamisch - statisch

Na een Qigong sessie ben je rustiger, heb je meer energie en is je lichaamshouding verbeterd.
Op termijn ga je, bij regelmatige beoefening, de effecten duidelijk in je dagelijkse leven voelen en kan je algemene gezondheid flink verbeteren.
We beoefenen voornamelijk Hunyuan Qigong. Innerlijke aandacht, actieve ontspanning en vloeiend bewegen zijn vaste onderdelen.
In privé-sessies kunnen we samen bekijken of we aan specifieke problemen kunnen werken, eventueel in samenwerking met acupunctuur of therapeutische massage.

Rug- en Nekscholing

Door zijn zeer ruime ervaring met verschillende soorten van lichaamswerk, relaxatie en Chinese bewegingsvormen heeft Jan een specifiek rug- en nekprogramma ontwikkeld. Hierbij krijg je ook heel wat tips voor het dagelijks leven.

Volgende thema's komen aan bod:

  • Verbeteren van de houding en toch ontspannen blijven
  • Versterken van rug en nek
  • Pijn verminderen
  • Flexibiliteit verbeteren

Afhankelijk van je persoonlijke situatie is het mogelijk dat je bijkomend advies krijgt voor acupuntuur of massage.

Meditatie

De manier hoe we met stress en emoties omgaan, bepaalt voor een groot deel onze gezondheid!Als je water en zand mengt, krijg je slijk. Zolang je in het water blijft roeren, blijft de troebelheid bestaan. Pas als je het mengsel laat rusten, wordt na verloop van tijd het water weer helder.

Net zoals in voorgaand voorbeeld is het door middel van meditatie mogelijk om afstand te nemen en troebelheid en een gespannen geest weer helder te krijgen

We onderscheiden:

  • Zittende klasisieke meditatie waarin ademhaling een belanrijke rol speelt.
  • Zittende en staande Qigong-meditatie: Combinatie met het sturen van je innerlijke intentie.
  • NADA-meditatie. Samen met de meditatie worden acupunctuur-punten op de oorschelp geactiveerd met kleine naaldjes. Dit zorgt ervoor dat de meditatie dieper wordt en langer doorwerkt.

Voordelen van (nada-)meditatie zijn:

    • Brengt tot rust
    • Doorbreekt de "vecht/vlucht-reactie"
    • Verbetert het slaappatroon
    • Een helderder hoofd
    • Verbetert het welzijn
    • Zet aan tot rationeel denken
    • Stimulatie en versterking van de organen
    • Reduceert adrenaline en draagt bij tot een normale bloeddruk
    • Ondersteunt bij depressie en mentale problemen
    • Werkt versterkend
    • Harmoniseert en helpt om beter met emoties om te gaan